آشنایی با انواع جنس ظروف قابلمه و کاربرد آن

ظروف را می‌توان جزء نخستین ساخته بشر دانست. در ابتدا جنس ظروف تنها محدود به سفال و سنگ بود و با گذشت زمان و پیدایش انواع آلیاژ ها، تکنولوژی ساخت انواع ظروف نیز پیشرفت کرده است. امروزه جنس ظروف بر اساس کاربرد ظروف غذا تعیین می‌شود، استفاده در آزمایشگاه‌های شیمی تا استفاده برای پخت و پز که از متداول ترین آن‌ها است. در این مقاله قصد داریم کمی بیشتر در مورد انواع جنس ظروف قابلمه و کاربرد آن‌ها صحبت کنیم.

آشنایی با انواع جنس ظروف و کاربرد آنانواع جنس ظروف و کاربرد آن

اولین ظروفی که بشر دست به ساخت آن را زد، ظروف سنگی بودند. این ظروف بیش از دوازده هزار سال قدمت دارند. رفته رفته با کشف عناصر مختلف، تنوع در انواع ظروف بیشتر شد تا جایی که دیگر تنها برای رفع نیاز استفاده نمی‌شدند و تبدیل به یک صنعت عظیم شده بودند. ظروف سفالی اولین ظروف محبوب بشر بود. سفال برای بدن ضرری ایجاد نمی‌کرد و همچنین طعم غذا را تغییر نمی‌داد. همچنین با لعاب دادن به آن‌ها از نظر بهداشتی قابل قبول بودند. با پیشرفت کوره ها امکان تبدیل ماسه و خاک رس به ظروف چینی فراهم شد، ظروفی که بهترین انتخاب برای سرو غذا به دلیل عدم نفوذپذیری بودند و به همین دلیل بهداشتی محسوب می‌شدند.

با کشف انواع فلزات ظروف وارد عصر جدیدی شدند، ظروف مسی حرارت را سریع انتقال می‌دادند اما به سرعت اکسید می‌شدند، بعد از آن ظروف چدنی ساخته شدند که برای آشپزی طولانی مناسب بودند و در مقابل فرسایش دوام بسیار زیادی داشتند.

تاثیر ظروف بر غذا

ظروف، باید به گونه ای ساخته و روکشی شوند که به هیچ وجه رنگ و طعم غذا را تغییر ندهند. از آنجایی که حرارت می‌تواند باعث تغییر ماهیت شیمیایی برخی از مواد شود، ظروف باید در برابر حرارت واکنش یا تغییری از خود نشان ندهند. برخی ظروف نیز مانند ظروف آلومینیوم در صورت تماس مستقیم با مواد ترش یا اسیدی، تغییر رنگ می‌دهند و آلومینیوم زیادی وارد غذا می‌کنند ، که عمدتا برای سلامتی مضر بوده و بهتر است از این ظروف برای پخت و پز استفاده نشود.

انواع جنس قابلمهانواع جنس قابلمه

امروزه قابلمه‌ها بر اساس نیاز و نحوه ی استفاده‌ی ما تولید می‌شوند، تنوع جنس قابلمه‌ها بسیار زیاد بوده اند و هرکدام برای نیاز خاصی طراحی می‌شود. برای مثال، برای استفاده در آشپزخانه ی رستوران‌ها به قابلمه‌های مقاوم نسبت به گرمای شدید و طولانی نیاز است، در صورتی که برای استفاده ی خانگی قابلمه‌ها با مقاومت کم‌تر نیز تا مدت های طولانی قابل استفاده است. به طور کلی قابلمه‌ها به دو دسته‌ی روکش دار و بدون روکش تقسیم می‌شود، که ترجیح بر این است؛ برای عدم تغییر رنگ مواد غذایی و حفظ طول عمر خود قابلمه بیشتر از نوع روکشدار آن استفاده شود.

آشنایی با ظروف چدن

ظروف چدنی از جمله ظروف با دوام، حافظ گرما و مناسب آشپزی طولانی است. نسبت به سایر ظروف فلزی دیرتر فرسوده و ساییده می‌شوند. همچنین اگر در دما مناسب و روغن کافی غذا در آن سرخ شود، به ظرف نمی‌چسبد.

مطلب پیشنهادی : بهترین مارک قابلمه چدن را چگونه انتخاب کنیم؟

آشنایی با ظروف گرانیتی

ظروف گرانیتی، در اصل ارتباطی با سنگ گرانیت ندارند، تنها به خاطر ظاهر شبیه گرانیت، به این اسم شهرت یافتند. در اصل تنها یک پوشش بر روی بدنه ی فلزی ظرف است. این روکش هیچ واکنشی با مواد غذایی ایجاد نمی‌کند، پس برای پخت انواع مواد غذایی مناسب است. به راحتی تمیز میشوند، هم چنان در برابر خط و خش مقاوم هستند.

آشنایی با ظروف سرامیکی

ظروف سرامیکی ظاهری زیبا و قابل قبولی دارند، در انتقال گرما سریع نیستند و برای آرام پختن غذا ایده‌آل هستند. همچنین با مواد غذایی ترش و اسیدی واکنش نمی‌دهند. تنها مشکل این ظروف گران بودن آن و شکننده بودن آن است.

آشنایی با ظروف لعابی

ظروف لعابی در حالت کلی در مقابل ضربه و حرارت مقاومتی ندارند و به تدریج لعاب ظروف از بین می‌رود، اما از نظر واکنش پذیری، مقاوم بوده و با مواد غذایی واکنش نمی‌دهند. به دلیل مقاومت پایین کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آشنایی با ظروف استیل

ظروف استیل از جمله ظروف مقاوم، در مقابل زنگ زدگی و خط و خش هستند. برای پخت هر نوع غذایی قابل استفاده هستند و با مواد غذایی واکنش نمی‌دهند. به راحتی قابل شستوشو است، اما رسانای گرمای خوبی نیستند و برای افزایش مقاومت گرمایی باید با فلزات دیگر تقویت شوند.

آشنایی با ظروف روی

ظروف روی از جمله قدیمی‌ترین و کاربردی‌ترین ظروف هستند. این ظروف نیز نرم و واکنش پذیر بوده و با مواد غذایی ترش واکنش می‌دهد و طعم غذا را تغییر می‌دهند. شست و شوی دشوارتری دارند چرا که مواد به داخل ظرف در صورت نداشتن روکش میچسبد.

آشنایی با ظروف آلومینیومی

ظروف آلومینیومی نرم و واکنش پذیر هستند، به طور معمول برای پخت طولانی مدت غذا استفاده نمی‌شوند، همچنین در صورت باقی ماندن مواد غذایی در آن باعث تغییر رنگ و طعم آن ها می‌شود. در صورتی که پوشش گرانیتی یا تفلون داشته باشند، از نظر استفاده مشکلی ایجاد نمی‌کنند. نقطه‌ی قوتشان سبک بودن است و هم چنین برای آنکه کارایی خود را از دست ندهند بهتر است به صورت دستی شسته شوند و خش نیفتند.

آشنایی با ظروف نچسب

آشنایی با ظروف نچسب

جنس داخلی انواع ظروف نچسب می‌تواند از فلز یا آلیاژ های مختلفی باشد، پوشش این ظروف معمولا تفلون، گرانیت و… است. از دلایل محبوبیت ظروف نچسب می‌توان به این موضوع اشاره داشت که عمدتا برای طبخ غذا نیاز به روغن خیلی کمی دارند، به راحتی تمیز می‌شوند، اما در صورتی که در دمای بسیار بالا به مدت طولانی قرار بگیرند می‌توانند با آزاد کردن فلزات سنگین در غذا خطرناک باشند.

جمع بندی

تا اینجا با انواع و کاربرد ظروف های مختلف براساس جنس آن‌ها آشنا شدید. در انتها می‌توانید بر اساس مطالب گفته شده، مناسب‌ترین جنس را برای ظروف خود انتخاب کنید و اجرای آن را مطابق استاندارد‌ ‌های روز، به دقیق‌ترین شکل ممکن و با قیمتی ایده‌آل را به ما بسپارید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بازسازی ظروف تفلون هم اکنون با همکاران ما می‌توانید تماس بگیرید تا توضیحات بیشتری را در اختیارتان قرار دهند. 

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام قابلمه گرانیتی بعد بازسازی چقدر کار میکنه بدم برای تعمیر

    پاسخ
    • سلام بستگی به نحوه استفاده شما داره ولی میتونه تا 2 سال کار کنه

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.