قابلمه مناسب برای پخت و پز را چگونه انتخاب کنیم؟

قابلمه مناسب برای پخت و پز چه ویژگی هایی باید دارا باشد؟

قابلمه مناسب برای پخت و پز باید بتواند مواد غذایی را بر روی گاز به خوبی بپزد، تا ارزش غذایی مواد مورد استفاده در آن کاهش پیدا نکند، و سبب ایجاد آسیب در بدن انسان نشود از جمله آسیب هایی که قابلمه نامناسب در اثر نپختن غذا یا درست پخته نشدن غذا می تواند به بدن انسان وارد کند، می توان به بروز اختلات گوارشی و سرطان، و کم خونی و… اشاره کرد.

تمامی ظروف با جنس های مختلف وقتی به یک درجه حرارت خاصی(350 درجه) می رسند، مقداری از فلز خود را در غذا رها می کنند که همین مسئله سبب می شود تا غذا ارزش خود را از دست داده و سبب ایجاد آسیب در بدن انسان می شود.

مهم ترین نکته ای که در هنگام استفاده از قابلمه مناسب موقع پختن باید توجه کنید این است که هر ماده غذایی شیوه پخت مخصوص به خود را دارد و باید از قابلمه مخصوص به آن استفاده کنیم. برای مثال: اگر می خواهیم مواد غذایی به صورت آرام پز پخته شود بهترین گزینه قابلمه های تفلون است، و اگر می خواهیم یخ زدایی کنیم ظروف شیشه ای یا پریکس بهترین گزینه است.

قابلمه مناسب برای آشپزی کدام است؟

هر یک از قابلمه های موجود در بازار خصوصیات منحصر به فرد خود را دارا می باشند، و شما باید دقت داشته باشید که قابلمه ای که خریداری می کنید مناسب غذاهایی که می خواهید درست کنید باشد.

که در ادامه چند مورد از قابلمه مناسب برای پخت و پز را به شما معرفی می کنم:
  1. قابلمه های پیرکس: یک قابلمه مناسب و سالم برای آشپزی که توانسته تمامی شرایط لازم را برای پخت غذا داشته باشد و از ارزش غذایی آن کم نشود. قابلمه پیرکس است، که از ظروف شیشه ای که جزوء سالم ترین ظروف در بازار هستند درست شده است و هیچ گونه ترکیب شیمیایی در ساختار آن ها به کار نرفته است. اما به دلیل شیشه ای بودن آن نگهداری از آن کمی سخت است.
  2. قابلمه های چدن: چنین قابلمه هایی پس از استفاده طولانی مدت در آشپزی سبب می شوند که آهن از خود بیرون دهند، و برای کسانی که کمبود آهن دارند مناسب است، اما برای کسانی که آهن بدنشان زیاد است مضر است. قابلمه چدن از وزن سنگینی برخوردار است و در بازار از نظر قیمتی گران است، اما نمی توان به طور قطع گفت جزو بهترین قابلمه برای پخت و پز است.
  3. قابلمه سرامیکی: از آنجا که سرامیک از یک ماده طبیعی تشکیل شده است، طعم غذا در این قابلمه ها تغییر پیدا نمی کند و در برابر غذاهای اسیدی واکنش نشان نمی دهد. حرارت را به طور یک نواخت در کل بخش های قابلمه پخش می کند و که همین موضوع سبب می شود غذا کامل پخته شود، قابلمه های سرامیکی می توانند گرما را پس از خاموش شدن شعله هم تا مدتی نگهدارند.
حتما بخوانید
راهنمای کامل خرید قابلمه چدنی + جدول قیمت در سال 1402

چرا باید روکش قابلمه ها را بازسازی کنیم؟

ما باید بسته به دفعاتی که از قابلمه استفاده می کنیم برای پختن غذا و گرم کردن آن روکش قابلمه را عوض کنیم، چون با مرور زمان باعث فرسودگی، ترک خوردگی و خراش های عمیقی می شود که نیاز به بازسازی دارد.

شما با بازسازی ظروف پوشش های تغییر شکل یافته بر روی سطوح پخت و پز  را حذف می کنید. این مورد سبب می شود ظاهر ظروف شما درست شود و به دلیل به کار رفتن مواد جدید در هنگام بازسازی ظروف باعث می شود که از بیماری های فروانی که در اثر خوردن غذای نامناسب امکان دارد رخ دهد جلوگیری کنید.

پوشش هایی که ظروف قدیمی دارند نسبت به پوشش هایی که ظروف جدید دارند، اصلا از نظر سلامتی مناسب انسان ها نیست. ظروف قدیمی دارای موادی هستند که سبب ایجاد سرطان در بدن انسان می شوند. ولی پوشش های ظروف جدید دارای گواهی تماس با مواد غذایی هستند، که حاوی مواد سرطان زا نیستند.

به همین دلیل اگر ظروفی دارید که مدت طولانی است از آن استفاده می کنید یا تغییر ظاهری بر روی آن می بینید می توانید با کمک گرفتن از شرکت تعمیر و بازسازی ظروف افراسیابی آن ها را تعمیر کنید و ظروف خود را به یک قابلمه مناسب برای پخت و پز تبدیل کنید.

آیا قابلمه نامناسب در طعم غذا تاثیر دارد؟

قابلمه نامناسب در طعم غذا تاثیر دارد؟
قابلمه مناسب در طعم غذا تاثیر دارد

قابلمه نامناسب علاوه بر آسیب هایی که به بدن انسان وارد می کند، سبب می شود طعم غذا تغییر پیدا کند. قابلمه ها با گذشت زمان باعث فرسودگی می شوند و قابلیت نچسبندگی خود را از دست می دهند و باعث می شود که غذا ها به کف قابلمه بچسبد و باعث سوختگی آن ها شود، در نتیجه طعم غذا تغییر پیدا می کند. که شما با بازسازی ظروف خود می توانید مانع آن شوید.

حتما بخوانید
8 نکته مهم درباره طریقه شستشوی ظروف که نمی‌دانید!

ولی یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود طعم غذا تغییر پیدا کند، استفاده نامناسب از قابلمه ها هنگام پختن غذا است. هر غذایی که می خواهید درست کنید با توجه به شیوه پخت آن ها نیاز به قابلمه مخصوص خود را دارد که باید از آن استفاده کنید تا از طعم غذای خود لذت ببرید.

چرا محافظت روکش ظروف گرانیتی اهمیت دارد؟

شما می توانید روکش تمامی ظروف را بازسازی کنید، ظروف گرانیتی مانند ظروف تفلون از روکش حساسی برخوردار هستند. و به دلایل گوناگونی از جمله استفاده نادرست از ظروف گرانیتی یا کیفیت پایین قابلمه های گرانیتی سبب می شود روکش آن ها از بین برود، و باعث از دست رفتن استحکام قابلمه می شود. و امکان دارد در هر لحظه قسمت هایی از قابلمه نیز جدا شوند.

که شما می توانید با بازسازی ظروف گرانیتی آن ها را به روز اولی که خریداری کرده اید تبدیل کنید.

البته ظروف گرانیتی به دلیل لعابی که بر روی سطح این قابلمه ها پوشیده شده است باعث شده تا روکش آن ها پوشیده و محکم باشد و همچنین از زنگ زدگی جلو گیری می کند، و یک مزیت دیگری که قابلمه های گرانیتی نسبت به قابلمه های دیگر دارا می باشند خاصیت نچسب بودن آن ها است که هم در طعم غذا تاثیر دارد و هم در راحت تر شسته شدن به شما کمک می کند.

مراحل بازسازی ظروف چگونه است؟

قابمه مناسب برای پخت و پز
ظروف خود را بازسازی کنید تا قابلمه مناسب داشته باشید

 

ابتدا محصولات شسته شده و سپس پخته می شوند، پوشش خراب شده با سندبلاست کردن حذف می شود و قابلمه دوباره شسته و پخته می شود و محصول نهایی بررسی و اشکال زدایی می شود.

حتما بخوانید
آیا بازسازی ظروف تفلون مضر است؟

و سپس پوشش جدید طبق مراحل خاص خود بر روی قابلمه قرار می گیرد و امکان دارد، چند روز طول بکشد تا روکش جدید تجدید شود.

کلام آخر

تمامی ظروفی که ما از آن ها استفاده می کنیم با گذشت زمان و استفاده نادرست از قابلمه مناسب باعث می شود، که طعم غذا تغییر پیدا کند و با مواد شیمیایی که به غذا وارد می کنند سبب می شود که آسیب های جبران ناپذیری را به بدن انسان وارد کند.

تمامی قابلمه های نامناسب را می توان با بازسازی ظروف آن ها را درست کرد، تا بتوان از آسیب هایی که امکان دارد رخ دهد، جلوگیری کنیم و قابلمه ها را به یک قابلمه مناسب برای پخت و پز تبدیل کنیم.

https://www.finecooking.com/

https://worstroom.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سفارش سریع بازسازی ظروف

اطلاعات خود را وارد نمایید، تا سریعا سفارش شما ثبت شود.

عکس پاپ بازسازی ظروف