طریقه شستشوی ظروف

8 نکته مهم درباره طریقه شستشوی ظروف که نمی‌دانید!

آنچه خواهید خواند

شستشوی ظروف چگونه صورت می‌گیرد؟ بعد از بازسازی ظروف چگونه بشوییم؟  بسیاری از مردم از آشپزی در خانه لذت می‌برند، اما آزاردهنده‌ترین بخش آشپزی این است که وقتی کارتان تمام شد، انبوهی از ظروف کثیف در سینک منتظر شما هستند. بعد از چندین ساعت آشپزی تازه باید شستن ظروف و قابلمه‌ها را آغاز کنیم که روند شستشوی ظروف می‌تواند برای شما طولانی و خسته کننده باشد. حتی اگر ماشین ظرفشویی هم داشته باشید؛ باید باز هم قابلمه‌ها را خود بشویید. هیچ کس یک آشپزخانه نامرتب و پر از ظروف کثیف را نمی‌خواهد، بنابراین چاره ای جز شستشو ظروف نمی‌ماند. با این حال، اگر از آن دسته افرادی هستید که به طور منظم آشپزی می‌کنید، بهتر است تا می‌توانید شستشوی ظروف را برای خود آسان تر و کارآمدتر کنید. در ادامه راه حل‌هایی برای آسان‌تر شدن شستشو ظروف به شما پیشنهاد می‌دهیم.

مراحل شستشوی ظروف در آشپزخانه

شستشوی ظروف درآشپزخانه یا به وسیله ماشین ظرفششویی یا دست شسته می‌شود. ابتدا نکات شستشوی ظروف با دست را توضیح می‌دهیم.

لوازم مورد نیاز برای شستن ظروف

انواع لوازم مورد نیاز برای شستشو:

مایع ظرفشویی

دستکش

اسکاچ

انواع اسکاچ عبارتند از:

اسکاچ میکروفایبر

اسکاچ سیلیکونی

اسکاچ پارچه ای

اسکاچ حوله ای

اسکاچ بافتنی

سیم ظرفشویی

شستن ظرف

به طور کلی 3 نوع سینک ظرفشویی در بازار موجود است:

  • یک لگنه
  • دو لگنه
  • سه لگنه

اگر هنوز سینک ظرفشویی انتخاب نکرده‌اید؛ سینک دولگنه بهتر و کارآمد تر از بقیه انواع آن استفاده کنید. اگر تعداد اعضای خانواده شما کم است، از سینک یک لگنه استفاده کنید ولی اگر بیش از 2 نفر هستید، سینک 2 لگنه برای شما کارآمدتر است. سینک‌های 3 لگنه نیز صنعتی هستند و رستوران ها از آن استفاده می‌کنند.

مراحل شستشو ظروف با دست:

پرکردن سینک با آب داغ

سینک را به صورت تا نیمه پر کنید تا فضا کافی برای ظروف داشته باشیم. اگر آب سینک سرد شد؛ آن را تعویض کنید.

خیساندن ظروف

ظروف را در سینک خیس کنید. اگر ماشین ظرفشویی دارید، بعد از چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی ، بقیه ظروف در سینک بخیسانید.

اضافه کردن مایع ظرفشویی

 مقدار کمی مایع ظرفشویی به سینک اضافه کنید و هم بزنید تا درآب حل شود.

 نکته: اگر پوست دست حساسی دارید حتما از دستکش ظرفشویی استفاده کنید.

شستن ظروف

شستن ظروف

شستشوی ظروف را به ترتیب زیر انجام دهید:

لیوان و ظروف ظریف و شیشه ای

ظروف غذاخوری

قابلمه ها و ماهیتابه

ترتیب شست‌وشو باید از ظریف‌ترین و تمیزترین ظروف به کثیف‌ترین و مقاوم‌ترین ظروف باشد تا در همان ابتدای شستشوی ظروف سینک و اسکاچ کثیف نشود. مطمئن شوید که تمام قسمت‌های هر ظرف، مانند دسته‌ی فنجان و لبه‌ی ظرف سس و … کاملاً شسته شده‌اند.

لیست قیمت بازسازی ظروف

آبکشی ظروف:

اگر سینک شما 2 لگنه است، طی دو مرحله آبکشی را انجام دهید. لگن دوم را پر آب ولرم کرده و پس شستشوی ابتدایی، ظروف را در لگن دوم قرار داده و بار دیگر آبکشی کنید. برای اطمینان از تمیزی ظروف، زمان آبکشی به همه‌ی قسمت‌های ظرف را دست بکشید.

اگر از آبی استفاده می‌کنید که املاح زیادی دارد؛ از یک فنجان سرکه سفید برای جلوگیری از ماندن رسوبات روی ظروف استفاده کنید.

خشک کردن ظروف

چک کردن ظروف:

پس از پایان شستشو مجددا ظروف را چک کنید.

حتما بخوانید
تعمیر سرخ کن + 5 مورد از مهمترین مشکلات فنی سرخ کن

خشک کردن ظروف:

برای اینکه روی ظروف لکه آب نماند؛ بهتر است ظروف را خشک کنید.

نکته: بهتر است از پارچه مخصوص یا پارچه نخی برای خشک کردن ظروف استفاده کنید.

قرار دادن ظروف در کابینت:

جمع کردن ظروف به مرتب بودن خانه کمک می‌کند.

خشک کردن قسمت شستشو:

برای جلوگیری از رسوب املاح در لگن سینک، بهتر است پس از شستشوی ظروف سینک ها را شسته و خشک کنید.

آماده کردن آشپزخانه برای آشپزی بعدی:

در آخر اجاق گاز را با اسفنج آغشته به آب و مایع ظرفشویی تمیز کنید تا برای آشپزی بعدی کارتان راحت تر باشد. از اسپری‌های پاک کننده گاز نیز می‌توانید استفاده کنید.

انواع جنس ظروف و شستشو مناسب آن‌ها:

هر نوع جنس ظروف نسبت به خاصیت‌های آن نحوه شستن متفاوتی میتواند داشته باشد.

شستشوی ظروف برنجی

با گذشت زمان، ظروف برنجی زنگ زده و درخشندگی اولیه خود را در اثر تماس مداوم با اکسیژن، آب از دست می‌دهند. راه تمیز کردن و برق انداختن ظروف برنجی را در ادامه توضیح خواهیم داد.

ظروف برنجی را به صورت مداوم با پولیش صیقل داده و پس ازآن با مایع ظرفشویی بشویید. هنگام شستشو ظروف برنجی از پارچه ضخیم، فرچه فلزی و سیم ظرفشویی استفاده نکنید.

نکته: استفاده از روغن بذر کتان روی سطح ظروف برنجی از کدر شدن آن جلوگیری می‌کند.

شستن ظروف برنجی

نکته: حدالامکان ظروف برنجی را لمس نکنید؛ زیرا سریع‌تر کدر می‌شوند.

مواد مناسب برای برق انداختن ظروف برنجی:

استفاده از جلاسنج مایع و خمیری

سس کچاپ

سرکه

لیمو و جوش شیرین

آب و مایع ظرفشویی

خمیر دندان

سطح بیرونی ظروف برنجی با لاک پوشیده شده است و فقط با آب گرم و صابون تمیز می‌شود. اگر ظرف برنجی بسیار کدر شده باشد؛ باید با استفاده از لاک پاک کن، لاک روی آن را پاک کرده و سپس آن را شسته و صیقل دهید و در آخر مجددا روی آن لاک بزنید.

طریقه شستشوی ظروف چدنی

شستشوی ظروف چدنی

اصولا آب برای ظروف چدنی خوب نیست و پیشنهاد می‌شود آب را بیش از 1 ساعت در آن نگه ندارید. این می‌تواند باعث زنگ زدن تابه‌های چدنی شود. این نوع ظروف را نباید مستقیماً زیر آب سرد در زمان داغ بودن ظرف قرار داد. این کار به ظرف آسیب می‌رساند و ممکن است باعث ایجاد ترک در سطح ظرف شود. برای شستشو ماهیتابه چدنی بهتر است ابتدا با یک دستمال داخل آن را پاک کرده و سپس زیر آب گرم برده تا خیس شود. پس از آن با یک دستمال نرم و مایع ظرفشویی آن را بشویید و آبکشی کنید. اگر چیزی به کف ظرف چسبیده بود، ابتدا آن را خیسانده و جدا کنید و پس از آن اقدام به شستشو نمایید.

نکته: حتما ظروف چدنی پس از شستشو باید خشک شوند؛ در غیر این صورت زنگ می‌زنند. هم چنین ظروف چدنی نباید در ماشین ظرفشویی شسته شود؛ زیرا مواد به کار رفته در مواد شوینده آن ممکن است آلیاژ ظرف را خراب کند.

نکته: بهتر است ظروف چدنی پس از شستشو روغن کاری شوند.

طریقه شستشوی ظروف چوبی

ظروف بامبو و چوبی

زمانی که سطح کاسه بامبو یا چوبی شما کثیف و چسبناک است، می‌توانید با استفاده از دستمال نرم و آبلیمو آن را پاک کرده و پس از آبکشی آن را خشک کنید. برای اینکه عمر مفید ظروف چوبی و بامبو شما بیشتر شود؛ بهتر است پس از هر شستشو آنها را با روغن مخصوص خود چرب کنید.

حتما بخوانید
راهنمای کامل خرید قابلمه چدنی + جدول قیمت در سال 1402

برای شستشوی ظروف چوبی و بامبو نباید از سیم ظرفشویی و اسکاچ زبر استفاده کرد.

استفاده از اسفنج نرم و مایع ظرفشویی

استفاده از آب گرم برای آبکشی

عدم شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی

تمیز کردن عمقی ظروف چوبی و بامبو با نمک و آبلیمو

چرب کردن ظروف با روغن مخصوص

مرحله اول: روی یک اسفنج مرطوب مقداری مایع ظرفشویی را بریزید و سطح ظرف را با آن بشویید. اگر چیزی به سطح ظرف چسبیده بود؛ با یک وسیله نرم آن را جدا کنید.

مرحله دوم: ظرف را با آب گرم آبکشی کنید.

مرحله سوم: ظرف را سریع خشک کرده و روی آبچکان قرار دهید تا با گردش هوا کاملا خشک شود.

ظروف تفلون و نحوه شستشوی آن

در ابتدا پس از سرد شدن قابلمه یا ماهیتابه تفلون با یک دستمال کاغذی یا پارچه نرم  مواد غذایی درون ظرف را پاک کنید. سپس آن را درون سینک قرار دهید و صبرکنید تا کاملا خنک شود. در مرحله بعد آن را خیس کرده و پس از چند دقیقه با یک اسکاچ نرم آغشته به مایع ظرفشویی آن را شسته و آبکشی کنید.

توجه: به هیچ وجه از تمیز کننده‌های قوی که خورنده هستند؛ مانند وایتکس استفاده نکنید.

نکته: در صورتی که ظروف تفلون جرم چربی گرفته و یا غذایی به آن چسبیده بود؛ پس از خنک شدن ظرف نصف فنجان سرکه سفید و تا نیمه آب پرکنید و سپس روی اجاق گاز قرار دهید تا بجوشد. زمانی که چربی و مواد از تفلون جدا شده و روی سطح آب آمدند؛ گاز را خاموش کرده و اقدام به شستشوی مجدد نمایید.

طریقه شستشوی ظروف روحی

ظروف روحی و نحوه شستشوی آن

شستشوی ظروف روحی هم مانند بقیه ظروف است و باید با دستمال نرم و مایع ظرفشویی شسته شود و در صورتی که موادغذایی به ته ظرف چسبیده بود آن را خیس کرده و زمانی که نرم شد و کندن آن راحت شد اقدام به شستشو نمایید.

نحوه سفید کردن ظروف روحی:

استفاده از جوش شیرین و آبلیمو

استفاده از سرکه و جوش شیرین

نکته: ظروف روحی نباید توسط ماشین ظرفشویی شسته شود؛ زیرا ظروف روحی بسیار حساس است و در ماشین ظرفشویی سیاه می‌شود.

نکته: ظروف روحی به گرما حساس هستند و گاهی اوقات جوشیدن آب باعث سیاه شدن آنها می‌شود.

شستن ظروف رزینی

شستشوی ظروف رزینی

رزین را می‌توانید با هر نوع مایع شوینده ای شست و نیاز به سخت گیری نیست. حتی به راحت می‌توانید برای شستشو در ماشین ظرفشویی قرار دهید. بهتر است از ظروف رزینی برای مصرف غذا استفاده نکنید ؛زیرا رزین در دمای مشخصی پخته و سفت می شود، اگر رزین را حرارت بدهید به آرامی ذوب می شود و دود میکند و وارد غذا می‌شود.

اکثر نمونه های رزین مناسب غذا نیستند ولی نمونه ای از رزین توسط سازمان غذا و دارو تایید شده است که می توان از آن به عنوان  ظروف غذا استفاده کرد. این نوع رزین در ایران به سختی پیدا میشود و قیمت بالایی دارد؛ اما نمونه های دیگر این مواد فاقد این مجوز هستند و به همین دلیل استفاده از آنها برای استفاده روزمره و برای سرو غذا توصیه نمی شود. این ظروف بیشتر جنبه تزیینی دارند و بیشتر برای مهمانی ها و میهمانی ها مناسب هستند.

حتما بخوانید
قابلمه مناسب برای پخت و پز را چگونه انتخاب کنیم؟

ظروف سفالی

از آنجایی که خاک رس متخلخل است، نباید آن را با صابون یا مایع ظرفشویی شست، زیرا صابون در خاک رس فرو رفته و به غذای بعدی که در آن قابلمه می پزید منتقل می شود. برای شستشوی ظروف سفالی از آب گرم و برس زبراستفاده کنید.

هم چنین اگر غذاهایی با پیاز و سیر پخته باشید؛ می‌توانید برای از بین بردن بوها از جوش شیرین استفاده کنید.

برای از بین بردن لکه های چسبیده که به راحتی جدا نمیشوند، سنگ نمک را روی اسکاچ بریزید و روی آن بکشید تا لکه تا حدود زیادی کنده شود، سپس قابلمه را پر آب داغ کنید و چهل دقیقه صبر کنید، در آخر قابلمه را آبکشی کنید.

نکته: در ظروف سفالی غذا را باید با حرارت کم یا متوسط بپزید.

طریقه شستشوی ظروف سرامیکی

شستشو ظروف سرامیکی

برای تمیز کردن ظروف سرامیکی از اسفنج نرم، مایع ظرفشویی، دستمال نرم و لطیف و آب ولرم استفاده کنید. بعد از شستشو و آبکشی ظروف را حتما با حوله نرم خشک کنید.

برای از بین بردن لکه های چسبیده باید ظروف سرامیکی را چند دقیقه در آب ولرم و مایع ظرفشویی خیس کرده و بعد بشویید. از جوش شیرین نیز برای شستشو و از بین بردن بوی ظروف میتوان استفاده کرد.

نکته: هرگز برای شستشوی ظروف سرامیکی از ماشین ظرفشویی استفاده نکنید.

نکته: برای شستشوی ظروف سرامیکی هرگز نباید از آبلیمو، سرکه و سیم ظرفشویی یا اسکاچ خشن استفاده کرد.

شستشوی ظروف مسی

نحوه شستشوی ظروف مسی

برای شستشوی ظروف مسی نباید از مایع ظرفشویی استفاده کنید سعی کنید ظروف را با دستمال نرم و آبلیمو بشویید. اگر چیزی به کف ظرف مسی چسبیده بود ابتدا ظرف را خیس کرده و سپس با نمک و آبلیمو بشوید.

هم چنین میتوانید از نمک ، سرکه و جوش شیرین نیز برای شستشو استفاده کنید.

  • شستن ظروف با ماشین ظرفشویی

طریقه شستشوی ظروف با ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی یکی از وسایل برقی است که برای هر خانه بسیار مفید و کاربردی است؛ ظروفی که جنس آنها موارد زیر است نباید در ماشین ظرفشویی شسته شوند:

  • ظروف کریستال
  • ظروف چدن
  • ظروف چوب
  • ظروف پلاستیکی
  • ظروف سرامیکی
  • ظروف مسی

کلام آخر

در این مقاله ما به مراحل مختلف شستشو ظروف و نحوه شستشوی انواع مختلف ظروف پرداخته ایم. امروزه از جنس های مختلفی برای تولید ظروف آشپزخانه استفاده می‌کنند؛ باید نحوه شستشو هر نوع ظرف را درنظر گرفت و تا سلامت خود و خانواده مان حفظ شود. اگر ظروف آشپزخانه شما خش افتاده یا سطح داخلی آن خراب شده است بهتر است آن‌ها را تعمیر کنید. تعمیرات افراسیابی هم قابلیت بازسازی، نوسازی هر نوع ظرف مربوط به پخت و پز را دارد و هم اولین کارگاه در ایران هستیم که قابلیت بازسازی ظروف لعابی را نیز داریم. اعتبار ما اعتماد مشتری های قدیمی‌مان است. هنوز هم با دقت و وسواس گذشته کار می‌کنیم، چون برای ما با ارزش هستید.

 

 

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • با سلام ظروف آشپزخانه پس از استفاده داخل آن می روند چیکار باید کنیم؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مقالات مرتبط

سفارش سریع بازسازی ظروف

اطلاعات خود را وارد نمایید، تا سریعا سفارش شما ثبت شود.

عکس پاپ بازسازی ظروف